#365/10

Amadeu,

houd jij van stappen? tot op zekere hoogte houd ik daarvan. te hoog betekent sowieso te weinig zuurstof so voor ik ga stappen meet ik altijd de luchtvochtigheid en het bezinksel ervan, naast het tevens niet te versmaden belangrijke gegeven hoe de stand van de zon is vergeleken met de te verwachten kleuren in de buitenwereld in het hedendaagse seizoen van die dag. het is belangrijk om dat scherp te houden. mits en tenzij de waarden de uitslagen bepalen die een eventuele wandeling zouden kunnen bewerkstelligen waag ik het erop. anders is het gedoemd mis te gaan. ik krijg dan abrupt en per abuis ademnood enof duizelingen vanwege de herbelevingen die dan opspelen. dat stemt me ongeevenaard cirkelachtig woest en zelfs de ingewikkelde materie emotie – paniek wordt lichtjes aangestipt. terugleidend heeft dit in belangrijke mate te maken met mijn eerste en laatste wandeling dat ik Kameleon mee trachte te nemen in de buitenwereld. vanwege de luchtvochtigheid -het bezinksel ervan – en de weerkaatsing van het licht op de kleuren in het geldende seizoen in die tijd van het jaar – de lente- liep het spaak. Kameleon transformeerde van een lieve, brave, gematigd enthousiaste, trouwe viervoeter – in een MANIAK (hier zijn hoofdletters gepast)! het was hartverscheurend – tranentrekkend – duizelingwekkend. het maakte dat ik voor de eerste en laatste keer in ons leven uitviel tegen Kameleon en so onze verwantschap op het spel zette. omdat ik er zelf so van schrok. ik was verbijsterd en stond perplex.

wat er gebeurde was het volgende. vanwege het licht- en kleurspel in combinatie met de luchtvochtigheid en het bezinksel ervan raakte Kameleon in een onbewaakt ogenblik overweldigd. hij wist bij lange na niet hoe te reageren in deze onoverzichtelijke en indrukwekkende situatie. hij kleurde als een toverbal naar alle kleuren van de regenboog -geel, groen, blauw, paars, roze en oranje … en dan weer knipperend en stuiterend in omgekeerde volgorde dezelfde kleuren geel, groen, blauw, paars, roze en oranje – en bewoog hierbij als een uitzinnige in een boog om me heen. rond&rond&rond (dit drie keer herhalen) . tot ik ingewikkeld en ingekapseld tot stilstand werd gebracht. het werd in een fractie van een seconde een histirische situatie – hilarisch perhaps als ik er later op terugkijk. maar dat is nu nog niet.

so, als ik ga stappen dan is het in het schemerdonker en mag er in geen geval sprake zijn van een soort van lentelucht, swoelheid van een zomeravond, geur van pasgemaaid gras of van door regen bevochtigde aarde -of iets wat daar in de buurt komt. ik herhaal dat het echt belangrijk is om dit scherp te houden. mocht de barometer waarden aangeven die niet evenredig lopen met mijn eigen observaties en interpretaties -van gedachten, gevoel en gedrag- dan neem ik het c-kere voor het on-c-kere en blijf ik binnen, sluit ik deuren en ramen en stem af op de plaatselijke nieuwszender op mijn transistorradio die werkt op batterijen. stroom en elektrisiteit probeer ik so min mogelijk te gebruiken vanwege de schaarsheid ervan, tevens vanwege mijn vermoeden dat de mensen in de gaten worden gehouden door de energiemaatschappij. het zou heel goed kunnen dat ze op het moment dat er elektrisiteit wordt gehandhaafd in een huishouden er persoonlijke informatie van jezelf bekend wordt bij de maatschappij van de energie. maar dat terzijde. ik vond dat wel even belangrijk Amadeu om met je te delen sodat ook jij dat scherp kan houden.

Lucretia

11 reacties

Opgeslagen onder 365

11 Reacties op “#365/10

  1. lisette

    wouw Lucretia, je kan echt leuk tekenen ook! Heb je daarvoor een opleiding gedaan?
    Liefs!

  2. Nadia

    Zeker een mooie tekening! Leuk om Kameleon in het echt te zien! Heb erg uitgezien naar dit moment 🙂 ben ook erg benieuwd naar de tekening bij de eet-brief! Erg milieubewust hoe je met stroom omgaat, Luc! En tevens ook een beetje paranoide…en wat een ingewikkeld systeem voor het uitgaan! Geniet je dan nog wel van deze wereld die zo wonderschoon kan zijn?! Liefs!

  3. Willem

    Ingewikkeld maar erg mooi!

  4. RenRen

    wat een naar verhaal, ik leef met je mee! gelukkig is het allemaal goed gekomen! ik vroeg me ineens af: wat doe je eigenlijk voor werk?? of heb je dat al verteld en ben ik een niet zo oplettende lezer??

    • je bent niet so een oplettende lezer RenRen. dat vind ik jammer. wel doet het me deugd dat je met me meeleeft. maar van werk hou ik me verre. ik hou er ab-so-luut niet van. ik noemde dat ik me onttrok aan de race op dag 2. misschien dacht je dat ik een echte race bedoelde maar ik bedoelde dat niet. ik bedoelde de race naar het werk en weer terug. hopelijk begrijp je het nu.

  5. Nadia

    Lieve Lucretia,

    ik denk dat jij mij wel snapt. Het zit namelijk zo: ik ben in de war. Het geval is als volgt: vandaag had ik een biologietoets. Die ging goed. Dat hoort niet, normaal gaat ie slecht. Vervolgens had ik een duitse toets. Die ging slecht. Dat hoort ook niet, normaal gaat ie goed. Dus dat is verwarrend. Het enige positieve aan deze nare situatie is dat mijn bio-cijfers nu omhoog gaan en dat ik bij duits met een onvoldoende nog steeds een voldoende sta.

    Ik vond dat ik dit even aan jou moest meedelen, aangezien jij goed weet wat verwarring is.

    ik denk dat jij niet van knuffels houd (m.u.v die van Amadeu, uiteraard), dus daarom: liefs!

  6. tjonge Nadia. wat verwarrend. ik ben so blij dat ik niet meer op school zit! het is heel goed dat je het deelt want gedeelde smart is halve smart. het is belangrijk om dat scherp te houden. wat de knuffels betreft. dat is correct. dus liefs terug.

Geef een reactie

