#365/14

20110323-045950.jpg

Amadeu!

ik heb vannacht gedroomd over kikkertjes. het waren geen gewone kikkertjes maar onzichtbare. geloof jij in het onzichtbare Amadeu? ik zeg: ik geloof absoluut in vanalles wat onzichtbaar is. aan se  kikkertjes had ik nooit gedacht maar in mijn dromen nu dus wel.  net als de wind bestaat, vitaminen, liefde zijn ze onzichtbaar en ongrijpbaar… het is allemaal niet te vatten. vanaf welke tijd zijn mensen het bestaan ervan eindelijk gaan erkennen? wie kwam op het ID, wie had er een droom? ik zeg – een voorbeeld: vroeger geloofden mensen niet dat de wereld rond is. ik zeg je Amadeu, de wereld is rond. de mensen hebben soms tijd (ook al onzichtbaar) nodig om aan een idee te wennen. alles is anders dan altijd was in hun hoofd. ik zeg je: het veroorzaakt onaangename kortzluiting. letterlijk zluiten mensen zich hier voor de werkelijkheid af. ik zeg: het is so sonde, so sonder se kikkertjes. ze zijn so een aanwinst, so een verrijkingh. ze maken het leven compleet – het gemis, de leegte die je altijd hebt gevoeld – maar die je niet kon duiden: is er plots niet meer!  net soals toen ik jou vond Amadeu en onze ogen en harten haakten. dat moment in de metro staat in mijn hart gegrifd. de afdruk ervan vastomlijnd. net als se onzichtbare kikkertjes – je ziet ze niet, maar je weet in de diepe afgronden en ravijnen van je hart dat ze er moeten zijn geweest.

ik zeg: vanaf nu -nu-  zullen veel mensen moeten wennen aan het idee van se onzichtbare kikkertjes. maar ik zeg ook dat over – laten we zeggen- 80 jaar, niemand zich meer een bestaan zonder se onzichtbare kikkertjes zou kunnen voorstellen – dat beloof ik je. we zijn dan samen Amadeu, over 80 jaar. we zijn dan oud en grijs en gelukkig. domweg gelukkig. ik zeg je: we hebben een goed leven gehad tegen die tijd. we hebben alles gezien wat we wilden – we hebben alles gedaan – we hebben alles beleefd. ik zeg: we hebben alles geleefd.

ons levensboek zal zijn gevuld met happy thoughts, blurrige foto’s omdat dat toen in was, lieve lieve briefjes – vergeeld, uitgedroogd en gerimpeld, just like us. recepten van onze lievelingsgerechten. onze mooiste ruzies tot in detail beschreven. ik zeg: het laat niemand onbewogen. zelfs als je er niet bij bent geweest voel je de emoties van diep in je innerlijkste binnen opwellen. onze gebruiken en hoogtijdagen staan erin beschreven, in het hoofdstuk ‘so sijn onse manieren’. so de mensen kunnen van ons leren. ik zeg je: al onze dromen staan erin en we komen er op een gelukzalig moment achter dat we niets meer te dromen hebben. we hebben alles bereikt. we slapen droomloze nachten lang, synchroon wiegend in onser beide hangmatten. hand in hand. ik zeg: so te sterven – so sterven we. om eeuwig hand in hand te zijn. 

maar sover is het nog niet. ik wil ervoor waken op zaken vooruit te lopen. maar Amadeu- ik vraag je: ben jij soms een gekuste -onzichtbare?- kikker?

Lucretia

2 reacties

Opgeslagen onder 365

2 Reacties op “#365/14

  1. Nadia

    Ik denk niet dat ie een gekuste kikker is hoor. want in sprookjes trouwt ie dan toch ook met de kusser? neej… dan zou jij hem gekust moeten hebben want jij bent z’n soulmate. neej hoor. Amadeu is gewoon (nouja, gewoon…) een mens.

    deze brief is wel verwarrend hoor. het is soms al te druk in mijn hoofd met de dingen die ik kán zien, laat staan dat er ook nog dingen in moeten die ik niét zie. het is maar goed dat we niet alles zien dan…

    kun je me uitleggen wat ‘se’ is?

    liefs!

  2. dingen die je niet ziet nemen geen ruimte in in je hoofd Nadia dus daar hoef je je beslist geen zorgen om te maken.
    ‘se’ klinkt mooi bij dit onderwerp. vandaar. en het laat zien dat het om iets heel speciaals niet eerder vertoonds gaat. ik hoop dat je het begrijpt.

Geef een reactie

