#365/15

20110323-050339.jpg

Amadeu!

je hebt vast wel eens een vleugje van mijn parfum opgevangen in de metro. ik zorg immers immer en altijd dat ik bij je in de buurt zit. rook je Amadeu? die nog nooit geroken maar immer besproken geur? vleugjes roze blommetjes… heel natural and basic. bitterzoet, niets er immer aan toegevoegd – puur natuur – zoals het ooit bedoeld was. ik maak mijn parfum namelijk all by myself. in dit seizoen bottel ik een voorraad in waar ik het hele jaar mee kan sproeien. ik heb trouwens een sproeisysteem op mijn deur die elke keer als ik die gebruik een plensje parfum in mijn nek sproeit. heel fijn. so hoef ik er nooit aan te denken maar ben ik immer verzekerd van de fijnheid van de vleugjes vanwege de plensjes. dat doet me deugd.

mijn parfum heet roze-ekstrakt. iedereen denkt dat er rozen inzitten maar dan had er wel een n gestaan in plaats van een -. so… het ekstrakt brouw ik van de roze bloesem die je in alleen dit seizoen op de bomen ziet zitten. het is de zachtste, zoetste en hemelste roze blom die je je kan voorstellen. ooit wil ik in een zwembad van deze blommen zwemmen – hoe zacht en teder zouden ze mijn huid strelen – vochtinbrengen en verheugen. als een lotion. ik ben nog bezig die also te produceren. maar dat is wat meer moeilijk dan de lijn van het parfumekstrakt. dat produceer je namelijk so: pluk dotten blommen op een nachtelijk moment dat het roze op een wonderlijke manier afsteekt tegen de donkere lucht. draag se sonder se te kneuzen naar je huis, liefst één voor één maar in ieder geval in je hand. steek de blommen in een teil en voeg lauwwarme waterdroppels toe in de verhouding 1:1 waarbij met 1 deel waterblom 1 waterdroppel wordt bedoeld. was je voeten grondig met antbacteriële handgel die ook geschikt is voor iets anders dan handen. treed dan de perskuip binnen en loop rond en rond tot een papperig geheel ontstaat – sonder klontjes. verwijder alle achtergebleven blommen tussen je tenen voordat je de kuip verlaat. giet de kuip leeg door een zeef. vang het vocht op. de blommen blijven achter in de zeef, knijp ze zorgvuldig fijn en uit en zet ze apart om later eventuele lotion van te produceren. het opgevangen vocht 3 minuten koken sodat vluchtig vocht kan ontsnappen en er geen sprake meer kan zijn van bacteriële oneffenheden. voeg niets toe. het is belangrijk om dat scherp te houden. laat de vocht afkoelen in een steriele ruimte. wanneer het vocht is afgekoeld kan het worden gebotteld. ik heb hiervoor flesjes gespaard. met behulp van een trechter kan het vocht ingebracht worden in de flesjes, tot ongeveer drie kwart voor het geval het nog gaat uitzetten. je hebt natuurlijk wel met een natuurlijk product te maken. zuig de flesjes vacuüm en sluit zorgvuldig af met een kurk. zo kan het ekstrakt immer blijven bestaan. ik maak per flesje een etiket met daarop de stamboom van het ekstrakt. het is belangrijk om het scherp te houden dat er geen vervoeging van verschillende stambomen ontstaat, hierdoor daalt de waarde van het ekstrakt nogal. zet de productie voort.

so Amadeu, nu kan jij het parfumekstrakt ook produceren. het is namelijk een uniseksgeur wat betekent dat het geschikt is voor zowel de man als de vrouw als het kindeke. wil jij later kindekes Amadeu?

Lucretia

2 reacties

Opgeslagen onder 365

2 Reacties op “#365/15

  1. Nadia

    handig sproeisysteem… alleen niet als er iemand anders door je deur loopt (behalve als die ook parfum wil natuurlijk..)

    ik wil met je mee zwemmen wanneer je zo’n zwembad hebt, goed?

    is de nacht belangrijk bij dit proces? en een heel mooi ouderwets systeem met dat fijnstampen zeg!

    ik zie dat je goed over de productie heb nagedacht. erg slim van je.

    wil jíj kinderen? heb je iets met ze?

    liefs!

  2. gelukkig loopt er nooit iemand door mijn deur. dat is so fijn. alleen Amadeu mag er ooit doorheen lopen en dan ruiken we hetzelfde.
    de nacht is zeer belangrijk bij dit proces. anders had ik her niet in gezet.
    ik wilo c-ker geen kinderen want die zijn druk enso en passen helemaal niet in dit huis. ik wil Amadeu en alleen Amadeu. ik weet c-ker dat hij er ook so over denkt want ik ben leuk genoeg voor hem. hij wil dan niets anders meer. ik weet het c-ker.

Geef een reactie

